آخرین اخبار
۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
اطلاعیه مهم درباره کارت ملی هوشمند | هشدار مهم دولت به دارندگان کارت ملی
بازدید:۹۶
دور جدید ثبت نام خودروهای جدید در حال انجام است. در فروش جدید خودروهای وارداتی امکان ثبت نام افراد جدید هم وجود دارد. همین مورد باعث شده دوباره شاهد فروش کد ملی برای ثبت نام خودرو باشیم.
کد خبر : ۹۸۴۶۸

دور جدید ثبت نام خودروهای جدید در حال انجام است.

 

 در فروش جدید خودروهای وارداتی امکان ثبت نام افراد جدید هم وجود دارد.

 

شکست قطعی برنامه واردات خودرو؛ تحقق هدف‌گذاری فقط ۵درصد!

پشت‌پرده خلف وعده دولت در واردات ۲۰۰ هزار خودرو؛ چه کسانی منفعت می‌برند؟

 

همین مورد باعث شده دوباره شاهد فروش کد ملی برای ثبت نام خودرو باشیم.

 

پیش از این هم شاهد فروش کد ملی بودیم و قیمت های عجیبی اعلام می‌شود.

 


فروشندگان کد ملی قیمت ۳۰۰ میلیون تومان برای ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام می‌کنند.

 


با توجه به سود بالای خودروهای وارداتی بسیاری هم اقدام به خرید کد ملی می‌کنند.

در این میان نیاز است نظارت ویژه ای روی این مورد صورت گیرد.

 


هشدار: فروش کارت ملی برای خرید اتومبیل جرم است

 


وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، با تاکید بر اینکه این اقدام وجاهت قانونی ندارد، اعلام کرد: هرگونه واگذاری (فروش) کدملی و سایر مدارک مرتبط به شخص ثالث تخلف است.

 

هشدار: فروش کارت ملی برای خرید اتومبیل جرم است

وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص خرید و فروش کد ملی اشخاص حقیقی برای موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، با تاکید بر اینکه این اقدام وجاهت قانونی ندارد، اعلام کرد: هرگونه واگذاری (فروش) کدملی و سایر مدارک مرتبط به شخص ثالث تخلف است.وزارت صنعت، معدن و تجارت، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی پیرامون خرید و فروش کد ملی (اسناد سجلی) اشخاص حقیقی جهت موضوعاتی نظیر واردات و ثبت‌نام خودرو، بدین وسیله ضمن تاکید بر عدم وجاهت قانونی چنین اقداماتی، به اطلاع عموم می‌رساند که هرگونه واگذاری (فروش) کدملی و سایر مدارک مرتبط تحت هر عنوان و قرارداد به شخص ثالث جهت موضوعاتی نظیر ثبت‌نام خودرو تخلف و در صورت اطلاع این وزارت، موجب سلب اولویت خواهد بود.

 


در این اطلاعیه آمده است: ضمنا بر رفتار افراد هنجارشکن نیز (اشخاصی که مبادرت به سوءاستفاده از کد ملی سایرین می‌کنند) مسئولیت حقوقی و کیفری جاری خواهد بود؛ لذا ضرورت دارد شهروندان با هوشیاری و اطلاع‌رسانی به سایرین، مانع از هرگونه سوء‌استفاده در این خصوص شوند.

 


 اسناد و مدارک هویتی ، سند رسمی و اطلاعات هویتی هر شخص است و طبق ماده ۳۴ قانون ثبت احوال ، افشای اطلاعات مذکور ممنوع است.

 


طبق گزارش روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، اسناد ثبت احوال اصلی ترین سند هویتی شهروندان است و اطلاعات وقایع و احوال شخصیه افراد طبق قانون در آن به ثبت می رسد و سند رسمی کشور محسوب می گردد .

 


این مدارک و اطلاعات از حساسیت بالایی برخوردار بوده و تمام افراد باید ضمن حفظ و نگهداری از این اسناد و اطلاعات ، از انتشار اطلاعات و تصاویر مدارک هویتی خود در فضای مجازی جدا خودداری نمایند.

 

افراد سودجو در فضای مجازی تحت عناوین مختلف فعالیت می‌کنند و در فرآیند ثبت‌نام مدارک هویتی شهروندان را اخذ نموده و با استفاده از این اسناد اقدام مجرمانه خود را انجام می‌دهند.

 


طبق قانون دریافت کپی شناسنامه و کارت ملی توسط دستگاههای اجرایی ممنوع می باشد و دستگاه های اجرایی در راستای تحقق اهداف توسعه دولت الکترونیکی ، استنادپذیری الکترونیکی ، کمک به مقابله با سوء استفاده های احتمالی و جعل اسناد هویتی ، افزایش سلامت اداری و تسهیل ارائه خدمات به مردم ، باید با اتصال به پایگاه سازمان ثبت احوال کشور نسبت به "احراز هویت برخط" اقدام و از اخذ کپی مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) خودداری نمایند .

 


رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اعلام کد دستوری #۶۰۹۰*۴* برای استعلام کارت ملی افراد افزود: هموطنانی که کارت ملی خود را هنوز دریافت نکرده‌اند با وارد کردن این کد دستوری می‌توانند اطلاع پیدا می‌کنند که کارت ملی آنها صادر شده یا خیر و در ادامه نیز می‌توانند روند را ادامه دهند و از طریق همین کد دستوری اعلام می‌شود که به دفتر پیشخوان و یا دفتر ثبت احوال مراجعه کرده و کارت ملی خود را دریافت کنند.

 


سوء استفاده از کد ملی ممکن است به صورت های مختلف، نظیر خرید و فروش ارز، دریافت کارت بازرگانی و شماره همراه و ... رخ دهد. به منظور جلوگیری از کلاهبرداری با کد ملی، به افراد توصیه می شود که در صورت مفقودی کارت ملی خود، اعلام مفقودی نموده و به طرح نمونه شکواییه، متناسب با جرم صورت گرفته اقدام نمایند.

 


یکی از اطلاعات هویتی افراد کد ملی آن ها می باشد. این کد، یک شماره ده رقمی می باشد که به هر شخص ایرانی، در زمان صدور شناسنامه اختصاص پیدا می کند. سه رقم اول کد ملی، از سمت چپ، شهرستان محل صدور شناسنامه یا شهر محل تولد هر شخص می باشد. امروزه بسیاری از خدماتی که در بستر اینترنت یا به صورت حضوری ارائه می شود، مستلزم ارائه کد ملی به عنوان مهم ترین مدرک هویتی فرد است.

 


با این حال، این مدرک نیز مانند سایر اسناد، از سوء استفاده مصون نمانده و مشاهده می شود که بسیاری از صاحبان کد ملی یا اشخاص دیگر، اقدام به ارتکاب جرم، کلاهبرداری یا سوء استفاده از این کد می نمایند. از آن جایی که استفاده از کد ملی در مواردی می تواند منجر به بروز جرم و جنایت گردد، اشخاص می بایست اطلاعات جامع و کاملی در خصوص جلوگیری سوء استفاده از کد ملی داشته باشند.

 


از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که سوء استفاده از کد ملی به چه معناست و با کد ملی چه اطلاعاتی می توان بدست آورد؛ به جرم کلاهبرداری با استفاده از کد ملی و استفاده از کد ملی دیگران بپردازیم. سپس در خصوص نحوه جلوگیری سوء استفاده از این شماره صحبت خواهیم کرد و یک نمونه شکواییه سوء استفاده از کد ملی ارائه خواهد شد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها